نحوه پاکسازی دیتابیس وردپرس

اگر مدتی با وردپرس کار کنید در می یابید که بهتر است دیتابیس سایت وردپرسی خود را پاکسازی کنید و جداول اضافی را از دیتابیس حذف کنید. پاکسازی دیتابی وردپرس و تمیز کردن آن از جداول اضافی به بهبود سرعت و کارایی سایت شما و همچنین کم کردن سایز دیتابیس ( فضای مصرفی هاست شما ) . در این نوشته نحوه پاکسازی دیتابیس وردپرس را به شما عزیزان آموزش خواهم داد.

زمانی که از وردپرس استفاده می کنید وردپرس شما بصورت نا خود آگاه جداولی بی استفاده و هرز در خود نگه می دارد . از جمله رونوشت ها و اسپم های نظرات ، نظرات موجود در سطل زباله و اطلاعات افزونه هایی که مدت هاست استفاده نشده و بی استفاده مانده است. همچنین بسیاری از اطلاعات بی استفاده دیگر . حذف این اطلاعات بی مصرف و بیهوده صد درصد به افزایش سرعت و عکس العمل سایت شما منجر می شود. با همه این توضیحات حتما فکر کردید چه خوب است که دیتابیس وردپرس را پاکسازی کنیم . پس با ما همراه باشید…

قبل از شروع ، بک آپ بگیرید!

قبل از انجام هر کاری ابتدا از دیتابیس وردپرس بک آپ بگیرید. بعد از پاکسازی دیتابیس وردپرس دیگر راهی برای بازگشت اطلاعات پاکسازی شده ندارید و باید از بک آپ برای بازگردانی اطلاعات استفاده کنید.

بهترین روش برای پاک کردن دیتابیس وردپرس

پاک کردن اطلاعات database سایت وردپرس روش های مختلفی دارد. استفاده از این روش ها به صورت مستقیم و دستی و یا غیر مستقیم و با استفاده از افزونه ها و plugin ها قابل انجام است.

اینکه کدام روش پاکسازی دیتابیس سایت های وردپرسی بهتر است بستگی به راحتی شما در استفاده از هرکدام از این روش ها و البته دسترسی های شما دارد.

اگر به هاست سایت خود دسترسی ندارید میتواند این کار را از درون پیشخوان وردپرس و با استفاده ازپلاگین های پاک سازی دیتابیس انجام دهید.

برای انتخاب مناسب ترین و کاربردی ترین روش برای حذف فایل های دیتابیس سایت وردپرسی خود لازم است تا انواع مختلف روش های این کار را بشناسید.

روش های مختلف پاک کردن اطلاعات database در wordpress را در ادامه مشاهده میکنید.

 

روش های پاک کردن اطلاعات دیتابیس وردپرس

  • پاک کردن دیتابیس با استفاده از افزونه wp-sweap
  • پاک کردن دیتابیس با استفاده از PHPmyadmin و SQLserver

افزونه پاکسازی دیتابیس وردپرس WP-Sweep

افزونه WP-Sweep پایگاه داده سایت وردپرسی را پاکسازی کرده و تمام داده‌های اضافه را حذف می‌کند. این افزونه دیتابیس وردپرس را تجزیه و تحلیل کرده و گزارشی از میزان داده‌های غیرضروری در پایگاه داده می‌دهد.

ابتدا وارد پیشخوان وردپرس شوید. در قسمت افزونه‌‌ها> افزودن، WP-Sweep را جستجو کنید. سپس افزونه WP-Sweep را نصب و فعال نمایید.

افزایش سرعت وبسایت با پاک سازی وردپرس mysql
WP-Sweep install-افزونه پاکسازی دیتابیس وردپرس
نصب افزونه WP-Sweep

پس از فعالسازی به بخش “ابزارها” بروید و ” Sweep ” را انتخاب کنید تا وارد تنظیمات مربوط به این افزونه شوید.

post Sweep
پاکسازی دیتابیس مربوط به مطالب و پست‌های سایت

مشاهده می‌کنید که در تنظیمات افزونه، می‌توانید هر بخش را به طور جداگانه پاکسازی کنید. قسمت اول تنظیمات افزونه، مربوط به مطالب و پست‌های سایت است.

قسمت بعدی بهینه سازی دیتابیس سایت، نظرات آن است. شما می‌توانید نظرات هرزنامه، نظرات تأیید نشده، نظرات حذف شده و متا نظرات تکراری را مشاهده کنید. با کلیک روی دکمه Sweep ‌می‌توانید، آنها را حذف کنید.

comment Sweep
پاکسازی دیتابیس مربوط به نظرات

بسته به سایت شما ممکن است چند بخش دیگر برای پاکسازی وجود داشته باشد. اگر به پایین صفحه بروید، دو گزینه مهم ” Option Sweep و Database Sweep” را مشاهده می‌کنید. Option Sweep حجم دیتابیس را به میزان بیشتری کاهش می‌هد.

Database Sweep
کاهش بیشتر حجم دیتابیس

همان طور در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، دیتابیس این سایت، 10 درصد نیاز به بهینه سازی دارد. آیا برای سایت وردپرسی خود بررسی کرده‌اید؟ این قسمت به طور قابل توجهی، سایت شما را بهینه می‌کند.

هم چنین می‌توانید به انتهای صفحه بروید و به صورت یک جا تمام داده‌های اضافه دیتابیس وردپرس را پاکسازی کنید.

  • حذف اطلاعات اضافی دیتابیس وردپرس از سی پنل :

    • phpMyAdmin رایج‌ترین روش برای مدیریت دیتابیس وردپرس است. اگر از cPanel به عنوان کنترل پنل میزبانی خود استفاده نمی‌کنید، برنامه میزبانی شما ممکن است از ابزار مدیریت MySQL متفاوتی برای phpMyAdmin استفاده کند . نگران این موضوع نباشید زیرا اکثر ابزارهای مدیریت دیتابیس دارای رابط مشابه هستند و به همان شیوه کار می‌کنند.

      آموزش بهینه سازی سایت وردپرس

      • پشتیبان‌گیری از وردپرس

      در ابتدا بسیار مهم است قبل از بهینه سازی، نسخه پشتیبان از وردپرس خود تهیه کنید. زیرا بعد از بهینه‌سازی هیچ راه برگشت دیگری وجود ندارد. به چند روش شما می‌توانید پشتیبان‌گیری از وردپرس را انجام دهید:

      • با استفاده از سی پنل (cPanel) خود در وردپرس
      • با استفاده از منوی Tools> Export در قسمت مدیریت وردپرس
      • یا اینکه می‌توانید از یک افزونه پشتیبان‌گیری مانند BackupBuddy یا VaultPress استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد انواع مختلفی پشتیبان‌گیری سفارشی ایجاد کنید.

      آموزش بهینه سازی سایت وردپرس

      نکته:علاوه بر پست‌ها و برچسب‌ها، محتویات دیگری هستند که ممکن است وجود داشته باشند که شما نیازی به آنان نداشته باشید.

      • تم‌ها و پلاگین‌هایی را که استفاده نمی‌کنید، حذف کنید.

      اگرچه وردپرس تم‌ها و افزونه‌ها را به جای دیتابیس در پوشه wp-content ذخیره می‌کند، اما هنوز هم ایده خوبی است که مواردی را که استفاده نمی‌کنید حذف کنید. بسیاری از افزونه‌ها و برخی از موضوعات پیچیده‌تر، جداول اضافی را در دیتابیس شما ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، همه افزونه‌ها و تم‌ها گزینه‌های پیکربندی خود را در جدول wp-options ذخیره می‌کنند.

      نکته: توجه داشته باشید که فقط غیرفعال کردن تم‌ها و پلاگین‌ها کافی نیست، باید حتما روز دکمه حذف را کلیک کنید. زیرا آنان ممکن است غیر فعال شده باشند اما هنوز محتویات اضافه را وارد وب سایت شما می‌کنند پس برای اطمینان، بهتر است کاملا حذف شوند.

      • جداول خود را با استفاده از PHPMYADMIN بهینه کنید.

      شما می‌توانید با استفاده از رابط phpMyAdmin به دیتابیس خود دسترسی داشته باشید. برای این کار شما باید به سی‌پنل (cPanel) خود بروید و در قسمت دیتابیس به phpMyAdmin دسترسی پیدا کنید. در phpMyAdmin، دیتابیس متعلق به سایت وردپرس خود را باز کرده و جداول مورد نظر برای بهینه‌سازی، بررسی کنید. همچنین می‌توانید گزینه Check All را انتخاب کنید، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

      آموزش بهینه سازی سایت وردپرس

      به آخر لیست جداول خود بروید، در آخر باید گزینه Optimize table را انتخاب کنید با انتخاب Optimize table عملیات بهینه‌سازی شروع می‌شود. گزینه Optimize table اینگونه عمل می‌کند که: ذخیره‌سازی فیزیکی داده‌های جدول و داده‌های مربوط به آن را سازماندهی می‌کند، تا فضای ذخیره‌سازی را کاهش داده و کارآیی ورودی/خروجی را هنگام دسترسی به جدول بهبود بخشد. علاوه بر OPTIMIZE TABLE، شما می‌توانید REPAIR TABLE را از همان منوی phpMyAdmin اجرا کنید، که کار آن این است که: یک جدول احتمالاً خراب را تعمیر می‌کند.

      آموزش بهینه سازی سایت وردپرس

       

      جمع بندی:

    • با مرور زمان اطلاعات موجود در دیتابیس یا همان پایگاه داده افزایش پیدا می‌کند و بسیاری از این اطلاعات اضافی هستند و باعث اختلال در سرعت وبسایت می‌شوند. با پاکسازی دیتابیس براحتی با چند کلیک می‌توانید این اطلاعات و جداول اضافی را از دیتابیس پاک کنید و سرعت وبسایت خود را افزایش دهید. در صورت بروز هر گونه سوال می‌توانید آن را از بخش دیدگاه‌ها بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو
فیلترها بصورت لحظه ای اعمال میشوند

جستجو

دسته بندی محصولات

دسته بندی

قیمت

محدوده قیمت - slider
محدوده قیمت - inputs

درحال حاضر وردینو درحال بروزرسانی میباشد ولی امکان خرید وجود دارد.

درصورتی که نیاز به راهنمایی یا خرید راحتر از طریق تماس تلفنی دارید، میتوانید با شماره 02191099534 تماس بگیرید.